Ventilador

Igår när jag kom till CNS fick jag ha mina "vanliga" barn... El Gordito (lilla tjockisen som fick lämna kuvösen och fick en liten säng istället) och lilltjejen. Det är skönt att komma till jobbet och få ha de barn man känner så att man vet lite om dem och så att man vet ungefär hur rutinerna ser ut. So far, so good. Sen hade det kommit en till liten plutt också. En pojk som föddes i söndags och som ligger i respirator. Tjohej.

Jag har aldrig haft ett barn i respirator, vi har inte respiratorer i Gävle. Men det var bara att kasta sig in i det och som tur var behövde jag inte vara helt ensam med honom, en annan sjuksköterska hjälpte till. Men det är så himla kul att få lära sig nya saker, jag känner mig som en svamp. Suger i mig allt jag kan; respiratorkunskap, spanska och akutsjukvård. Jag kommer att ha lärt mig så mycket saker när jag kommer hem. Snacka om välfylld arbetsryggsäck! 

Appropå att lära sig nya saker; jag pratade med chefssjuksköterskan på Materno Infantil idag och frågade om jag kunde få börja jobba på förlossningen också eftersom jag vill lära mig så mycket som möjligt. Det trodde hon skulle gå bra, så hon ska prata med någon annan och så skulle hon höra av sig till mig imorgon. Så vem vet? Jag kanske är nästintill barnmorska när jag kommer hem också... Jag håller alla tummar jag har. Alltså... Jag kommer ju inte bli barnmorska här, men inför en eventuell vidareutbildning till barnmorska hemma så sitter det nog inte helt ivägen med erfarenhet. Kanske borde börja tänka på D-uppsatsmaterial redan nu?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sjuksköterska på äventyr

Från Sverige till Bolivia

RSS 2.0