Raskt in i verkligheten.

Nu ni! Nu har jag jobbat två pass på lungavdelningen, mina enda intropass. Hujjedamig! Nu ska jag alltså kunna stå på egna nynorska ben och jobba själv. Klart vi kickar igång det hela med ett nattpass imorgon, bra idé.
Jag har blivit väldigt bra mottagen, alla är jättegulliga och hjälper mig så mycket det går, men det är klart att det är svårt. Journalsystemet är ju helt annat, alla rutiner kring mediciner och pärmar och papper är helt olika. Så det är mer rutinerna runt i kring allt som är svårt. Människor är ju människor här med tydligen (Chlostridier i en stomi är samma här som hemma... URK!).
Det enda som är lite meckigt är att jag inte får något skåp eller något passerkort (som man hämtar kläder med också). Jag måste låna ett kort på avdelningen varje dag och så får jag byta om på en personaltoalett, och springa upp och ner till kulverterna och hämta kläder och tillbaka upp på avdelningen för att lämna kort och kläder som jag ska ha dagen efter.
Språket är ju inte det lättaste heller. Det går bra med den övriga vårdpersonalen, där är det ju bara att säga att jag inte förstår så får man skratta lite, prata omkring det och försöka förstå. När det kommer till patienterna är det lite krångligare. Många har ju KOL så man vill inte fråga för många gånger så att de får slut på luft för att en stackars syrra från Sverige inte fattar vad de säger.
Förresten, idag har jag pratat med neonatalen här på sjukhuset och nu får vi hjälpas åt att hålla tummarna för att jag kan få några pass där... De skulle prata ihop sig och se om jag kunde få jobba lite trots att jag inte har respiratorvana. Fingers crossed, people!


Kommentarer
Papi

Klart du kommer att få jobba me pluttebäbisarna! Å har dom en gång fått in dig vill dom nog inte släppa dig sen...

2012-01-12 @ 11:16:48
gun-britt thune

Hej Sanna. Jag förstår att det känns svårt så här i början. Men med ditt positiva sätt vet jag att det kommer att gå bra för dig. Du växer av att klara det som du tycker är svårt. Kram Gun-Britt



2012-01-14 @ 16:20:25
Sara R-M

Jag är övertygad om att det kommer att ordna sig fint för dig. Med din positiva attityd kommer du långt. Ska bli kul att följa dig fortsättningsvis. Kram Sara

2012-01-14 @ 23:33:29


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sjuksköterska på äventyr

Från Sverige till Bolivia

RSS 2.0