Mitt inlägg i böneutropsdebatten

Vad i hela friden hände med godhet och acceptans? Det är pågår just nu en jättedebatt i media om en moské i Botkyrka, Stockholm som vill ha böneutrop från minareten. Spaltmeter med kommentarer som handlar om att folk ”inte vill ha mer oljud” och framför allt att folk inte vill bli påprackade en religion som inte är svensk. Alla dessa kommentarer från folk som säger att de inte är rasister – men. Punkt, punkt, punkt.  Folk som blir irriterade över att andra ser dem som rasister eller främlingsfientliga. Men det är precis det här som rasism är, oacceptans mot andra kulturer och en ovilja att försöka förstå och kanske offra två minuter i veckan för en medmänniska. För det är precis det muslimerna är, medmänniskor. Precis som hinduer, judar, ateister, satanister, buddhister och människor med asatro är medmänniskor. Medmänsklighet ligger inte i vilken religion någon har, utan det ligger i allas lika värde.

Jag är inte troende men jag accepterar allas rätt till sin tro. Jag har inget som helst problem med böneutrop, det handlar i det här fallet om ett böneutrop på två minuter i veckan. Jag skulle gladeligen lyssna på böenutrop två minuter varje morgon, lunch, middag och kväll om det innebär att en medmänniska känner trygghet. Jag anser att det är oerhört viktigt att alla människor som bor i Sverige (och i hela världen) känner en trygghet och känner att det land de bor i är ett accepterande land som faktiskt ger dem det utrymme de behöver för att utöva sin religion – om de vill det. De som inte vill utöva sin religion har förstås rätt till att låta bli. Men att inskränka människor på det här sättet är inte acceptabelt.

Jag efterfrågar bara lite acceptans och framför allt tolerans. Precis som att kyrkklockor är ett inslag i den vardagliga ljudbilden som folk sällan reflekterar över  så kommer till slut också böneutropen också att bli det.  Böneutropen sker på arabiska och majoriteten av de som kommenterar att de ”inte vill bli påprackade en religion” förstår inte ens arabiska. Självklart finns det arabisktalande som inte är muslimer och som inte heller vill ”bli påprackade islam”, men här kommer jag återigen vädja till den medmänskliga välviljan. 

Vart har hövlighet, godhet och acceptans tagit vägen. Sorgligt.

Här är länken till ledaren. Ledaren i sig är väldigt bra, men det är kommentarerna som för mig mörkrädd. http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article15522827.ab

 



Kommentarer
Ann-Margret Pierrou

Bra där Sanna!

2012-09-28 @ 20:49:47
Du är ignorant

Så för att man inte vill höra importerad satanisk religiös PROPAGANDA och HJÄRNTVÄTT skrämmande eka över svenska samhället är man rasist?? Lysande logik.
Då är du rasist om du i inte låter nynazister stå och heila utanför ditt fönster varje dag.

Har du missat dom senaste tvåtusen år av helvete som uppkommit ur dom abrahamitiska religionerna?

Då motsätter du dig alltså inte sharialagar och stening av kvinnor heller, eftersom det står i koranen.
Inte heller att kvinnan ska underkasta sig mannen.
Finns fullt med liknande och värre smörja i Talmud och Bibeln också. Men hey, allt i godhetens namn va.

Det går alldeles utmärkt att praktisera sin religion om man nu måste utan högljudd propaganda.

Hela min flickväns familj har flytt till Sverige för att undkomma muslimskt förtryck. För dom är detta oljud förknippat med livsfara. Men hey, allt i godhetens namn va.

Fattar egentligen inte varför jag skriver det här, förhoppningsvis för att du ska lära dig något, men det är väl för mycket begärt.

2012-09-28 @ 21:13:14
Sanna Henning

Först och främst så är det inte jag som är den ignoranta i den här konversationen.

Eftersom jag skriver om godhet, acceptans och tolerans så är det självklart att jag motsätter mig stening av kvinnor och kvinnans underkastelse. Du kanske såg att jag skrev om alla människors lika värde? Missade kanske det va?

Om böneutropen hade handlat om olagliga saker, som stening tex så hade jag självfallet motsatt mig det. Men det är ju inte det som utropen handlar om.

Inte heller är jag rasist för att jag motsätter mig att nazizter heilar utanför mitt fönster. Nynazism är inte en religion, det är främlingsfientlighet och att på offentlig plats sprida ett hatiskt budskap. Däremot har vi något som kallas för religionsfrihet och yttrandefrihet i Sverige. Enligt svensk lag är får man inte hindra någon att utöva sin religion. Men det är heller inte lagligt att hålla på med hets mot folkgrupp, som nynazisterna håller på med.

Jag är glad att du skrev, dock om ditt syfte inte riktigt gick hem. Eftersom du har en del sakfel så är det svårt att lära av.

2012-09-28 @ 21:37:40
URL: http://syrrapavift.blogg.se
Du är ignorant

Du är inte bara ignorant, du är okunnig också.
Religion är för övrigt inte en en hudfärg eller etnicitet alltså är man inte rasist för att man motsätter sig politiskt religiös propaganda, så där började du att göra fel.

Tror du att det är moderata muslimer med som kommer med krav om böneutrop?
Vet du ens vad wahhabism som går på export till svenska moskéer är för något? Nej tänkte väl det.


Här kan du lära dig något från en annan muslim:
http://www.newsmill.se/artikel/2012/05/18/verkligheten-i-mosk-erna-r-nnu-v-rre

Misstänker dock att du inte orkar läsa så lång text.

2012-09-29 @ 01:30:23


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sjuksköterska på äventyr

Från Sverige till Bolivia

RSS 2.0