Santa Cruz de la Sierra

Oh jösses Amalia, vilken resa...


Jag och Johan åkte till Santa Cruz i helgen. Det är en stad som ligger öster om Cochabamba och som har ett helt annat klimat än här. Santa Cruz ligger på 420 m.ö.h och är alltså mer än 2000 meter under oss här i Cocha. Jag antar att det är höjdskillnaden som gör så att klimatet är så annorlunda. Nu, mitt i vintern, så har de runt 25-27 grader på dagarna och som lägst ner mot 17, till skillnad från här där vi har ungefär 3 grader på nätterna. 


Vi började i torsdags vid niotiden då vi satte oss på bussen som skulle ta oss 10 timmar i östlig riktning. Tack och lov så propsade jag på en "bus cama suite" som alltså är en buss där det bara går in tre stolar i bredd och där varje stol går att fälla ner helt och hållet och där man kan lägga upp ett fotstöd helt plant. Man får alltså en egen säng, helt plan och så hade varje stol en egen tv-skärm. Bussresan skulle som sagt ta 10 timmar, men det slutade med att det tog ungefär 12, vilket ändå är helt okej. Tydligen så hade det varit bloqueos (vägblockader) på vägen, så det hade tagit lite längre tid. 
När vi kom fram så åkte vi hem till Johans kompis Ricardo, en brasiliansk kille som pluggar till läkare som Johan bodde tillsammans med första gången han var här. Verkligen en underbar kille! 

Vi spenderade helgen med att dricka öl, gå på zoo, dricka lite öl, gå på gayklubb, dricka drinkar, äta bakisbrunch, dricka öl, hänga vid en pool, dricka öl, dricka öl, promenera i en flod (jepp, i floden), dricka en öl och sen åkte vi hem.
 

Hemresan blev helt horribel. Tack och lov hade jag bett om en bus cama suite deluxe plus plus med grädde på toppen, så vi hade ordentliga sängar på hemvägen också, och det var en himla tur kan jag säga... För det slutade med att den resan tog hela 18 timmar!! Det var studenter som hade blockerat vägarna igen, så vi stod stilla i ett helt gäng med timmar där mitt i natten. Fy fabian... Vi borde ha tagit flyget.


Pippande sköldpaddor på Santa Cruz Zoo. Man kan hitta roliga saker om man zoomar på den här bilden.



Efterrätt efter bakisbrunch



Mitt i centrala Santa Cruz finns det här torget, Plaza de 24 septiembre



Min fina Johan och vår härliga kompis Ricardo



Här är vi ute på söndagspromenad i floden som går förbi Santa Cruz


Johan och Ricardo njuter av en öl i solen

Jag gillade verkligen Santa Cruz. Det kändes som en öppnare stad, och det var ju skönt att slippa gå omkring och frysa hela tiden. Vi umgicks med Ricardo och hans brasilianarkompisar hela helgen så det var ju en utmaning med språket. Dels pratade de portugisiska med varandra, sen pratade de med oss på spanska med portugisisk brytning och så tar de bort S:en i ändelsen på ord, så Santa Cruz uttalas Santa Cru. Svårt med nog väldigt nyttigt, det var skönt att jag inte var den enda vars modersmål  inte är spanska, så jag vågade släppa loss och prata ordentligt. Så jag tror att jag har lärt mig mycket rent språkmässigt i helgen också.
Så allt som allt har vi haft en toppenhelg (om man bortser från busspektaklen) men det känns tråkigt att vi inte upptäckte staden tidigare, nu kommer jag förmodligen aldrig åka tillbaka dit igen.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sjuksköterska på äventyr

Från Sverige till Bolivia

RSS 2.0