Simulacro

Imorgon ska jag vara med på en simulerad flygkatastrof på flygplatsen här i Cbba. Det är för att utbilda och träna med medicinsk personal, brandmän, poliser och andra som skulle vara inblandade i ett katastrofläge. Det kommer att gå ut på att vi simulerar att det landar ett flygplan på flygplatsen, varpå vilket det brutit ut en okänd sjukdom ombord. Läkare, ambulansmän, brandmän och annnan personal kommer att få ta hand om situationen, ha triage, diagnostisera, isolera, behandla och skjutsa folk till "sjukhus" och karantäner. Allt som om att det vore ett skarpt läge. 

Min roll kommer att vara som en av "huvudpatienterna" ombord på planet. Totalt kommer planet att ha 68 pasagerare och jag kommer som sagt att få spela en av huvudpatienterna. Jag kommer att ha Fågelinfluensa (H5N1) och jag kommer bara att kunna prata svenska och lite, lite engelska. Läkarna och de andra kommer att få ringa in tolkar för att förstå mig och de kommer att få försöka reda ut situationen. Det är ju inte alls otänkbart i en sån här situation att det finns en ickespansktalande person ombord. 
Det känns jättespännande och jag kommer verkligen att leva mig in i rollen som influensasjuk turist!! Jag ska hosta lungorna ur mig...


På fredag är det dags för en föreläsning till. Då ska jag vara på universitetet för läkarstudenterna igen. Jag var ju där förra veckan och föreläste för sjukgymnaststudenter. Då filmade vi även "spektaklet" så att vi kan skicka min föreläsning tillsammans med Power Point-presentationen till andra kliniker runt om i Bolivia. Mano a Mano har totalt 131 kliniker, så det kan ju få väldigt stor spridning om jag har tur.
Nåväl, på fredag blir det en föreläsning till, och jag hoppas att det blir för läkarstudenter den här gången. Var ju lite skumt att föreläsa för sjukgymnaststudenter förra veckan. Ingen av dem hade ens sett en prematurbebis förr. Men i och med att jag föreläste för folk som inte hade grundkunskaper var jag ju tvungen att förklara anatomi och lite såna saker, så det var nog bra att vi filmade just då, då får man ju lite mer kött på benen som tittare, så att säga.

Så det händer grejer här i Bolivarernas land fortfarande... Men just nu är det GRÄSLIGT varmt så jag är verkligen avis på er där hemma som får kava omkring i jackor i minusgrader och snöglopp.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sjuksköterska på äventyr

Från Sverige till Bolivia

RSS 2.0