Pengar

Det är konstigt hur snabbt man blir van med ett lands pengar och pengahantering. Här har vi Bolivianos (Bs), en Bs är nästan samma sak som en krona. Så här räknar vi 1/1.

Allt är ju mycket, mycket, billigare här. Men lönerna är ju också mycket, mycket, mindre. Jag har för mig att den lagstadgade minimilönen ligger på 1200 Bs i månaden, och det är nog den vanligaste lönen man ligger på här. Upp emot 1500 kanske. (Rätta mig gärna om jag har fel... Johan?).
Ett litet exempel på vad saker kostar här:

Biobesök: 25 Bs
En rostlimpa: 7,5 Bs
En lunch (soppa, varmrätt och efterrätt): 20 Bs
En middag för två, inkl. en flaska vin: ca. 100 Bs
En liter öl på en servering: 18 Bs
Fyra gurkor: 3,60 Bs
Taxiresa tvärs över stan: 10 Bs
Trufiresa tvärs över stan (kollektivtrafik): 1,70 Bs
Ett kilo apelsiner: 2,99 Bs
All you can eat köttbuffé (20 olika sorters kött) med 38 olika tillbehör: 79 Bs per person.

Som ni ser så är det vansinnigt billigt här. Visst är det då jäkligt konstigt att man kan gå i klinch med en taxichaffis som vill ha 12 Bs för en taxiresa på 20 minuter? Eller när vi blev irriterade igår när vi skulle köpa 3 DVD-filmer och de ville ha 14 Bs istället för 10 eftersom en av filmerna vi valt var en "klassiker"?

Man är lite lätt bortskämd här, om man säger så.



Kommentarer
Papi

...eller när man köper ett par äkta RayBan?

2012-10-19 @ 18:20:08


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sjuksköterska på äventyr

Från Sverige till Bolivia

RSS 2.0