Español

- eller bristen därpå.

Det här att bo i ett land där man inte kan språket är ett aber utan dess like. Värre blir det av att jag inte kan förlita mig på engelska. Alls. Jag är ju inte helt bortkommen, det måste jag ändå säga, men det är tamejtusiken inte lätt. Jag förstår mer än jag kan prata, det är väl så det brukar vara innan man lär sig ordentligt. Men det ställer ju till en del problem.
Jag har tusen miljarder papper att fixa för att jag ska få mitt boendetillstånd, det är legaliseringar, blodprov, polisutdrag från Boliviansk polis, utdrag från Interpol, boendekontrakt, brev från advokat, papper från organisationen jag ska jobba hos. Kort sagt, en hel drös med myndighetsgrejer. Som jag måste ordna. På SPANSKA. Tack och bock. Det är ju tur att man inte är blyg så att man vågar gestikulera, säga fel och fråga dumma frågor. Jag har ju, tack och lov, mycket hjälp av Johan, men han jobbar ju på vardagarna, då jag måste fixa de här grejerna. Så det blir till att se lite fånig ut och hålla tummarna för att det blir rätt.
Jag har i alla fall lyckats ta mig till stan själv genom att åka trufi (lokaltrafiken), lyckats få min legalisering av mitt svenska polisutdrag alldeles själv och lyckats handla alldeles själv. Allt på spanska. Så jag är nog inte ett helt hopplöst fall, trots att det känns så största delen av tiden.
Jag är väldigt nervös över hur det ska gå med jobbet eftersom jag inte kan prata. Men jag hoppas att de på organisationen har förståelse för att jag vill ta spansklektioner först, innan jag ska börja jobba på allvar. Det är ju inte bara för min skull, utan även för kollegor och patienter. De måste ju kunna känns sig trygga med att veta att jag förstår vad de säger, om det blir en akutsituation till exempel.
Jag ska försöka ta det lite piano nu ett tag och bara kasta mig ut i svåra situationer, för nångång måste jag ju lära mig. Fast det känns övermäktigt just nu.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sjuksköterska på äventyr

Från Sverige till Bolivia

RSS 2.0